Medarbejderpleje

Uddrag fra bogen: 5-stjernede Kundeoplevelser - om medarbejderpleje:  

Som tidligere anført er det vigtigt at huske at fejre fælles succes’er, der er mange muligheder for at gøre dette:

Få en bager til at lave en lagkage med det fælles mål skrevet på, fælles frokost (et andet sted end på arbejdspladsen) middag, bio, teater, koncerter eller andre udflugter, I foretager jer sammen. Overrask gerne dine medarbejdere med noget utraditionelt: Hvis vejret er godt og I har mulighed for at forlade afdelingen i samlet flok, hvorfor så ikke invitere dine medarbejdere på en anderledes kaffepause med en god is i den nærmeste park eller på den nærmeste cafe? Lej en kaffevogn med god kaffe/te til at komme og stille op ved arbejdspladsen, og få jeres kantine eller en konditor til at lave nogle lækre petit-four til kaffen.


Modtager jeres virksomhed reklamegaver? Anbefal ledelsen af dele disse med alle medarbejdere – ikke kun i salgsafdelingen. Hvis I ikke har en personaleafdeling, så anbefal at I opretter en. De fleste medarbejdere vil meget gerne betale for medlemskab af en personaleforening, som arrangerer udflugter, foredrag, rundvisninger, museums- eller teaterbesøg. Det fremmer den gode stemning og teamånden i virksomheden. Et teambuilding arrangement for hele virksomheden kan skabe mulighed for at bygge bro imellem siloer. Benyt lejligheden til at danne grupper på tværs af alle afdelinger, som skal samarbejde om forskellige opgaver. Det betyder meget mere end man skulle tro, at man pludselig kender nogen i bogholderiet når man skal spørge om noget med en faktura, eller at man har kastet med økser eller lagt kæmpepuslespil sammen med nogen i salgsafdelingen når man ugen efter skal kontakte dem med en forespørgsel for en kunde.


I hverdagen er det også vigtigt at du er opmærksom overfor dine medarbejdere, de små ting gør den store forskel, og det behøver ikke at være specielt kostbart. Kunsten er at få dine medarbejdere til at føle sig værdsatte: En stor kurv med slik i afdelingen i de sidste dage op til jul, et påskeæg til medarbejderne til påske, to flasker vin til medarbejderne når de har fødselsdag, medarbejderpræsentationer i det månedlige nyhedsbrev, bemærkninger i et nyhedsbrev eller i præsentationer overfor resten af virksomheden, som fremhæver en særlig indsats fra en eller flere af dine medarbejdere. Vær rundhåndet med din ros, det tjener sig absolut ind i sidste ende – men sørg for at dele sol og vind lige, så ikke nogle medarbejdere føler sig mindre set eller fremhævet end de øvrige.


Vær nærværende og spørg ind til dine medarbejdere og hav en ægte interesse i deres liv, det skaber trofaste medarbejdere. Det betyder meget for dem, at netop du spørger ind til, hvordan kærestens/mandens/konens operation gik, om de er friske (efter en sygdomsperiode) hvor de skal hen på ferie, hvordan det går med børnene osv. osv. Jo bedre kontakt, du har til dine medarbejdere, desto større er chancen for at de vil informere dig, hvis de oplever noget, som kan forbedres, problemer der mudrer i krogene, rygter eller andet, du bør vide og skal håndtere.